در تعریف بالا کاملا واضح است که سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو میتواند جزئی از بازاریابی موتورهای جستجو باشد.
با
این وجود خیلی از افراد که در اینترنت صاحب کسب و کار هستند و معمولا هم
افراد باسابقه هستند این دو مفهموم را یکسان در نظر میگیرند در حالی که یکی
جزئی از دیگریست و SEM بسیار گسترده تر می باشد.
حالا تلاش میکنیم کمی
دقیقتر موضوع را بررسی نماییم و بخشهایی از SEM که بطور مجزا از SEO هستند
و تفاوتهای این دو را شامل میشوند را در ادامه شرح خواهیم داد.
پرداخت هزینه به دایرکتوریهای بزرگ و شناخته شده برای آنکه سایت شما را به بازدیدکنندگان و در نتایج جستجو نمایش دهند بسیار راحتتر از آماده سازی مناسب برای حضور در صفحه اول موتورهای جستجو است. بعضی از این دایرکتوریها تنها با پرداخت هزینه و بعضی بصورت رایگان سایت شما را به نمایش میگذارند و با پرداخت هزینه میزان محبوبیت و بازدید شما را افزایش میدهند. که در واقع بخشی از SEM شما خواهد بود. یکی از وب دایرکتوری ها معتبر ایرانی سایت(هزار سایت) میباشد.
بعنوان بخش دیگری از SEM، این روش شامل قرار دادن تبلیغات پولی شما در نتایج موتورهای جستجو می باشد که با توجه به کلمه کلیدی مناسب مورد نظر خودتان و براساس تعداد نمایش به بازدیدکنندگان صفحات جستجو برای شما هزینه خواهد داشت. در واقع تبلیغات شما به تعداد بازدیدکنندگان از سایتتان بستگی ندارد.
در این روش شما تنها به ازای تعداد کلیک بر تبلیغ هزینه خواهید پرداخت. هزینه این روش در SEM بمراتب بالاتر بوده و شناخته شدهترین سایت در این زمینه موتور جستجوی گوگل است. در این روش شما میزان هزینه مورد نظرتان برای تبلیغ و کلمه کلیدی را مشخص نموده و به ازای بازدیدکنندگان سایتتان از این مسیر مقداری پول از حساب شما کسر میشود. کمپین های تبلیغاتی زیادی هم اکنون در ایران به همین روش فعالیت میکنند که همکاری با آنها شامل SEM نمیشود و به تبلیغات سایت شما مربوط خواهد بود.
حالا که بخش های اختصاصی از SEM را بیان نمودیم اکنون اشاره ایی گذرا به مزایا و معایب آن خواهیم داشت.
در مقایسه بین SEO تنها و SEM، سرعت بالای SEM در نتیجه گیری بسیار چشمگیر است. اگر شما میخواهید سریع پیشرفت کنید و نیاز به بازدیدکنندگان زیادی در زمان کوتاهی دارید با پرداخت هزینه آن به هدف خود خواهید رسید ولی در SEO شما نیاز به صبر و زمان بیشتری برای کسب موفقیت دارید.
احتمالا انتظار چنین بخشی را نداشتید! کمی عمیقتر فکر کنید، شما در SEM هزینه و زمان زیادی را برای ورود بازدیدکنندگان به سایت خود صرف میکنید. آنها در سایت شما با چه چیزی مواجه میشوند؟ شما آنها را به سایت خود دعوت کردهاید و انتظار دارند که اطلاعات مورد نظرشان را براحتی بدست آوردند. آیا دسترسی به مطالب سایت شما سریع و آسان است؟ آیا چیزی که تبلیغ آن را کردید در سایت شما وجود دارد؟ شما در SEM تنها چند ثانیه برای جلب رضایت بازدیدکنندگان زمان دارید و اگر آنچه را میخواهند ارائه ندهید به سرعت از سایت شما خارج خواهند شد و به سایت دیگری میروند.
در SEM سایت شما باید از نظر محتوا،
زیبایی و نحوه ارائه آماده حضور بازدیدکنندگان باشد در غیر اینصورت به سرعت
فراموش شده و یا بعنوان سایتی نامناسب در ذهن آنها باقی خواهید ماند.
هیچ استراتژی SEM بدون SEO مناسب موفق نخواهد بود. با توجه به اینکه SEO به معنی آماده سازی سایت هم برای بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو است شاید به تنهایی برای یک سایت کافی باشد. با این حال اگر شما توان مالی کافی برای SEM را دارید، ابتدا SEO سایت خود را آماده کنید.